Z rozrzewnieniem wspominasz lata, w których kojarzyłeś każdy wydawany tytuł? Czasy, w których nie miałeś jeszcze dzieci, a wesołe studenckie wybryki znaczył alkohol wypijany w nadmiarze? Doskonale się składa! Czytając poniższy wpis przypomnisz sobie, co interesującego zdarzyło się w listopadzie – miesiącu, który w różnych okresach (począwszy od 1990 roku) odbił się głośnym echem w branży gier wideo.
1 listopada 1990
Tego właśnie dnia światło dzienne ujrzała gra Mega Man 3 – tytuł dedykowany NES-owi, stworzony przez firmę Capcom i wydany w wersji zrozumiałej dla świata 1 listopada 1990 roku. Gra została również wydana na PlayStation, urządzenia mobilne oraz PlayChoice-10, czyli jedną z bardziej rozpoznawalnych maszyn arcade.
2 listopada 1997
Kojarzysz fabularną grę akcji osadzoną w klimacie fantasy, stworzoną przez Blizzard North? Tak, masz rację! To Diablo, którego europejska premiera na komputery osobiste z systemem Windows odbyła się 2 listopada 1997 roku.
O ile założeń tego tytułu-legendy tłumaczyć nie trzeba, tak jako ciekawostkę warto dodać, że pierwsze prace nad rzeczoną pozycją rozpoczęły się już w 1995 roku. Rozwojem gry zajmowało się małe studio zwane Condor Games (z czasem transformowane w Blizzard North) pod kuratelą Maksa i Ericha Schaeferów oraz Davida Brevika. Początkowo miała to być jednoosobowa gra RPG, jednak pozyskany wydawca – Blizzard Entertainment – zrezygnował z trybu turowego na rzecz walki w czasie rzeczywistym.
5 listopada 1995
Nie musimy Ci tłumaczyć czym jest GameFAQ’s, prawda? Ten internetowy kombajn, mekka wszystkich graczy, odwiedzana przez dziesiątki tysięcy internautów dziennie obchodzi dzisiaj swoje 21 urodziny!
Strona została stworzona przez Jeffa Veaseya i kupiona przez CNET Networks w maju 2003 roku (aczkolwiek obecnie jest własnością CBS Interactive). Strona niejednokrotnie była doceniana przez media chociażby takie, jak The Guardian czy Entertainment Weekly.
9 listopada 1990
Dlaczego ten właśnie dzień zapisał się na kartach historii? To proste. Właśnie wtedy Sierra On-Line wydała grę King’s Quest V, o podtytule Absence Makes the Heart Go Yonder! W teorii jest to jedynie piąta część barwnej opowieści, jednak w praktyce to tytuł owiany wręcz legendą. Gra zyskała tak dużą popularność, że rok po jej premierze została wydana reedycja na płycie CD wraz z mówionymi dialogami, zaś w 2001 roku pozycja ta została dołączona do polskiego miesięcznika Komputer Świat Gry, po raz pierwszy w polskiej wersji językowej.
Jeśli masz poniżej 30 lat i siłą rzeczy nie kojarzysz tej pozycji, sugerujemy nadrobienie zaległości poprzez kliknięcie w ten konkretny link.
10 listopada 1994
To smutna data. W ten właśnie dzień odszedł do Wiecznego Wozu Drzymały William Higinbotham – twórca kamienia milowego, gry Tennis for Two, datowanej na 1958 rok.
Niewiele osób jednak wie, że William owszem – był autorem przytoczonej pozycji – ale i fizykiem, który karierę naukową rozpoczął, biorąc udział w produkcji bomby atomowej w ramach projektu „Manhattan”. Grę stworzył ot tak, w ramach dni otwartych Brookhaven National Laboratory, w którym pracował. Tym samym symulacja tenisa stołowego wizualizowana przy użyciu oscyloskopu została uznana za pierwszą grę komputerową w historii świata, a on sam uhonorowany został mianem „ojca gier wideo”.
11 listopada 1997
Dzień jak co dzień? Otóż nie! To właśnie wtedy zaczął się proces developmentu, jednej z najważniejszych gier w historii branży. To właśnie wtedy Steven Spielberg spotkał się z włodarzami DreamWorks Interactive celem omówienia planu realizacji wspólnego tworu. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Blisko dwa lata później (31 października 1999) Medal of Honor został wydany na konsolę PlayStation, z marszu zyskując miano przełomowego!
12 listopada 2001
Czy w USA miało miejsce wówczas trzęsienie ziemi? I tak, i nie! Fizycznie żaden z rejonów Ameryki Północnej nie ucierpiał, aczkolwiek wydanie Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty przez Konami na PlayStation 2 niewiele ustępowało podobnemu wydarzeniu.
Gra była bowiem na swój sposób kontrowersyjna. Z jednej strony fani oczekiwali uderzenia na miarę „pierwszej” odsłony serii, z drugiej – japoński klimat i charakterystyczne dalekowschodnie naleciałości sprawiały, że zdania recenzentów były mocno podzielone. Najbardziej znamiennym i jednocześnie potwierdzającym powyższe wydaje się być fakt, iż Tomek Kozieł recenzując grę, oddał ówczesnemu redaktorowi naczelnemu tekst z oceną 7+. Jednak ze względu na wytworzony wokół tej pozycji hype, w numerze zostało jej przyznane, owiane już legendą, słynne „osiem z minusem”.
14 listopada 2006
Pamiętasz Oficjalny Polski Magazyn PlayStation wraz z płytą demo do niego dołączaną? A może osobiście znasz Rafała Belke – człowieka doskonale rozpoznawalnego w polskim półświatku branży gier wideo (w piśmie piastował on funkcję zastępcy redaktora naczelnego, a także przekładał teksty z języka angielskiego na rodzimy)? Pytania te zadaję nie bez kozery. Otóż magazyn, na którym wychowało się całe pokolenie graczy, miał różnorodne odpowiedniki i to właśnie jeden z nich (amerykański) upadł w dniu 14 listopada 2006 roku. Początek końca polskiego wydania można datować na rok 2001, jednak to zamknięcie amerykańskiej filii jednoznacznie oznaczało kres tego wyjątkowego na swój sposób wydawnictwa.
16 listopada 2004
Half-Life 2 | gra z gatunku FPS | 16 listopada 2004 – tyle powinno wystarczyć. Jeśli w dodatku wiesz, że tytuł ten stworzony został przez studio Valve Corporation po pięcioletnim cyklu produkcyjnym i momentalnie zdobył uznanie czasopism branżowych i krytyków, jest lepiej niż zakładaliśmy.
Pierwotnie gra dedykowana była komputerom domowym z Windowsem na pokładzie, lecz z czasem pojawiły się porty na różnorodne systemy operacyjne i konsole.
17 listopada 2004
W tym właśnie dniu 2004 roku Atari wydało Flashback – pierwszą konsolę od czasów słynnego Jaguara (czy wiesz, że ponad 110 projektów będących w fazie produkcji nigdy nie zostało nań wydanych?). Był to sprzęt z wbudowanymi już grami, wzornictwem wzorując się na słynnych modelach 2600 i 7800.
Konsola posiadała dwa kontrolery, a sam system miał wbudowane dwadzieścia gier ze wspomnianych wyżej konsol.
18 listopada 1998
Game Boy Color to jak z całą pewnością doskonale wiesz, przenośna konsola gier wideo wydana na terytorium Stanów Zjednoczonych w dniu 18 listopada 1998 roku. W odróżnieniu od oryginalnego Game Boya cechowała się kolorowym wyświetlaczem oraz portem podczerwieni.
Game Boy Color = procesor 8-bitowy Z80, działający w dwóch trybach trybach prędkości, 32 kB RAM + 96 kB VRAM + 256 kB WRAM + 4-kanałowy dźwięk stereo. Do równania dołóżmy jeszcze ciekłokrystaliczny wyświetlacz o rozdzielczości 160 × 144 piksele, paletę 32 768 kolorów a otrzymamy przepis na danie, którego spróbowaniem zainteresowana była połowa ludzkości.
22 listopada 2005
Tego dnia Microsoft zwodował w USA konsolę Xbox 360. Tą samą, która choć początkowo traktowana nieco prześmiewczo, stała się godnym konkurentem dla PlayStation 3. Mało tego, jest to jednocześnie konsola, która panowała na rynku przez 11 lat (bowiem to właśnie w kwietniu tego roku gigant z Redmond oficjalnie potwierdził zakończenie produkcji hardware’u).
Wraz z nią na rynku zadebiutowało kilka, doskonale rozpoznawalnych obecnie marek. To właśnie Xbox 360 oddał w Twoje ustatkowane ręce Gears of War, Forza Motorsport, Alan Wake, Dead Rising oraz Left 4 Dead – tytuły, które w ekskluzywnej formie ukazały się wyłącznie na niej.
Konsol na całym świecie sprzedało się ponad 76 milionów sztuk, co w zasadzie nie najgorzej świadczy o drzemiącym w niej potencjale. Tudzież o nakręconej machinie marketingowej, ale to już nie nam oceniać…
23 listopada 1994
Kojarzysz pierwszą odsłonę serii Warcraft? Jeśli jesteś ustatkowanym graczem i w 1994 roku nie nosiłeś pieluchy nie może być inaczej! 23 listopada tegoż właśnie roku Blizzard Entertainment wypuścił grę Warcraft: Orcs & Humans będącą strategią czasu rzeczywistego. Mówimy oczywiście o wersji na MS-DOS, która zyskała sympatię wszystkich odbiorców, wygrywając przy okazji liczne nagrody – zarówno branżowe, jak i publiczności.
24 listopada 2000
Zakończenie listopada wieńczy wydarzenie, które w zasadzie nie wymaga komentarza. 24 listopada 2000 roku miała miejsce premiera PlayStation 2 w Europie.
Tak, dobrze kojarzysz. To właśnie ta konsola, która miała sterować głowicami rakietowymi, ta sama na której prezentacja gry The Bouncer zdmuchnęła czapki z głów (z czasem okazując się strasznym ścierwem). Ta sama, która sprzedawana była w wersji standardowej i slim (znanej również jako PS Two) w kolorze czarnym oraz dwóch specjalnych wersjach kolorystycznych. W dniu premiery w Stanach Zjednoczonych sprzedano około 500 000 sztuk, a sprzedaż konsoli wygenerowała przychód ok. 149 mln USD.
Opisywać żywot PS2 tudzież wskazywać na gry, które zyskały w oczach opinii publicznej równoznaczne byłoby ze stworzeniem kilkuczęściowego artykułu na wiele tysięcy znaków. Wystarczy zatem, że wspomnimy, iż była to konsola, która zapisała się prawdziwie złotymi literami w historii gier wideo.