Jeśli nie kojarzysz poprzedniej odsłony Ars Independent przypominamy, że jest to jeden z największych popkulturalnych festiwali na południu naszego kraju. Już drugi rok z rzędu mamy przyjemność być jego patronem medialnym. Na Ars Independent składają się cztery międzynarodowe konkursy:
– Czarny Koń Filmu skierowany jest do reżyserów pełnometrażowych, fabularnych debiutów i filmów drugich;
– Czarny Koń Animacji dedykowany jest szkolnej animacji krótkometrażowej;
– Czarny Koń Gier Wideo, na którym Ustatkowany Gracz skupi się w największym stopniu oraz…
– Czarny Koń Wideklipu dedykowany teledyskom.
Twórcy we wszystkich kategoriach powalczą o tytuł i statuetkę Czarnego Konia oraz nagrodę w wysokości 500 EUR. Tym co jednak najbardziej nas nurtowało jest pytanie o organizację takich przedsięwzięć, które zadaliśmy Bartkowi Sołtysikowi – rzecznikowi medialnemu Ars Independent Festival:
„Gry wideo szukają języka samego medium, języka jakim o grach mówić, języka za pomocą którego można gry prezentować… Ars Independent to także ciągłe poszukiwanie. Nie tylko nowej i świeżej twórczości, którą co roku pokazujemy, ale także nowej formuły dla zjawiska jakim jest sam festiwal czy sposobów prezentacji obok siebie tak różnych utworów jak filmy, animacje, wideoklipy oraz gry wideo.
Szczególnym przypadkiem są tutaj właśnie gry, dla których cały czas szukamy ram, w których moglibyśmy je prezentować. Stawialiśmy już komputery w galeriach, robiliśmy konferencje o nich, organizowaliśmy turnieje. Rzecz w tym, że to już było. Było i myślę, że – nomen omen – nie współgra z grami jako takimi (…). Właściwie każdy przypadek należy rozpatrywać osobno i szukać dla niego odpowiedniego sposobu prezentacji na masowym wydarzeniu, jakim jest chociażby Ars.”
Teraz skupmy się jednak na Czarnym Koniu Gier Wideo, który siłą rzeczy, interesuje nas najbardziej. Wśród nominowanych tytułów jest autobiograficzna Cibele autorstwa Niny Freeman. Tytuł ten to intymna podróż, jakich w grach niewiele – autorka obnaża się przed odbiorcami, dając wgląd nie tylko w swoje myśli, ale również w swoją seksualność: udostępniając prywatne konwersacje i półnagie zdjęcia. Dla entuzjastów mniej wymagających produkcji czekać będzie natomiast sekcja poświęcona polskim grom wideo i ich twórcom, a także eksperymenty realizowane za pomocą technologii wirtualnej rzeczywistości.
W sieciach TicketPro i TicketPortal są już do nabycia karnety w przedsprzedażowej cenie 60 zł (po 22 sierpnia zapłacisz za wejście 80 zł). Ars Independent Festival 2016 odbędzie się w Katowicach, w dniach 27 września – 2 października. Organizatorami wydarzenia są Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek oraz Miasto Katowice.