Lupos jest grą kooperacyjną, w której uczestnicy zabawy chcą przywołać tytułowego przywódcę wilczej watahy.
Da się tego dokonać poprzez wezwanie duchów ukrywających się głęboko w lesie.
Lupos – zasady
Lupos ma bardzo proste zasady. Sporo czasu zajmuje natomiast samo przygotowanie planszy. Najpierw trzeba ją złożyć, następnie rozłożyć żetony lasu na polach ruchu, potem przygotować dwa worki z żetonami ruchu oraz duchami. Do tego dochodzi jeszcze umieszczenie innych żetonów niezbędnych do gry.
Najważniejsze jednak jest to, że same reguły da się zapamiętać już po pierwszej partii. Są one napisane w bardzo przystępny sposób, dzięki czemu nawet osoby rozpoczynające swoją przygodę z planszówkami nie poczują się zagubione.
Bez względu na liczbę graczy (od 1 do 5), kierujemy grupą czterech wilków: dwóch dorosłych i dwóch szczeniąt. Losując z woreczka żetony ruchu decydujemy, w którą stronę podaży wybrany wilk. Trzeba wysyłać je do wcześniej wylosowanych miejsc na planszy, np. ruin wieży. Każda płytka miejsca ma określone warunki do spełnienia. Może to być na przykład doprowadzenie dwóch dorosłych wilków. Jeśli uda się to zrobić, wilkom ukazuje się duch, który wędruje do specjalnego miejsca na wilczej skalę u góry planszy.
Całość powtarzamy do momentu, aż uda się wezwać w ten sposób siedem duchów. Problem w tym, że czas goni. Trzeba się zmieścić w czterech rundach, których czas trwania określa się poprzez żetony ruchu. Wśród nich znajdują się bowiem trzy sowy. Jeśli pechowo je wylosujemy zbyt wcześnie, runda się kończy. Istnieją sposoby na pozbywanie się nocnych ptaków, ale ostatecznie i tak w końcu trzeba będzie zakończyć rundę
Dość istotne jest to, że bez względu na liczbę graczy, rundy przebiegają tak samo. Dzięki temu nie trzeba zapamiętywać żadnych dodatkowych zasad.
Lupos – rozgrywka
Bardzo ważnym elementem rozgrywki jest planowanie kolejnych ruchów. Gracze wspólnie decydują o tym, którym wilkiem ruszyć i w którą stronę. Ma to kluczowe znaczenie, ponieważ źle zaplanowana trasa może oznaczać porażkę.
Ciekawym urozmaiceniem są żetony utrudniające i pomagające w grze. Te pierwsze to na przykład żetony z jeziorem. Po jego wylosowaniu należy natychmiast przenieść jednego z małych wilków do leśnego jeziorka. Z kolei dzięki drugim możesz na przykład wezwać inne wilki w miejsce, w którym się właśnie znajduje jeden z członków watahy.
Rozgrywka przebiega bardzo płynnie, nie ma mowy o nudzie. Sprytniejsi gracze mogą nawet liczyć wykorzystane żetony ruchu, dzięki czemu z większym prawdopodobieństwem odgadną co zostało w worku. Zabawę można sobie utrudnić dzięki bardziej wymagającym płytkom z duchami – wówczas trzeba spełnić więcej warunków do przywołania zjawy.
Moja córka świetnie się bawiła, głośno udając wycie wilka, gdy udawało się nam przywołać ducha lub gdy używała żetony wezwania. Sporo frajdy dawało jej też samo zwiedzanie planszy i odkrywanie żetonów lasu, pod którymi ukryte są różne akcje do wykonania.
Podsumowanie
Lupos mogę z całego serca polecić przede wszystkim rodzinom z dziećmi. Wasze pociechy będą się świetnie bawiły podczas odnajdywania wilczych duchów. Warto zaznaczyć, że gra jest bardzo ładnie wykonana, za co należą się wydawnictwu Piątnik słowa uznania. Jakość materiałów jest wysoka, a ilustracje klimatyczne. Jeśli szukasz kooperacyjnej planszówki, przy której może zasiąść kilka osób – to będzie dobry wybór.