Osamotniony System to pierwszy drukowany dodatek do Wrath & Glory, który Copernicus Corporation wydało w Polsce. Wbrew temu, co sugeruje podtytuł – Przewodnik Gracza – powinni się nim interesować także Mistrzowie Gry.
142 strony autorzy napchali bardzo przydatnymi treściami. Znajdziecie tu nowe Gatunki, Archetypy, rodzaje broni, frakcje oraz Patronów, a przede wszystkim, opisy najważniejszych planet Układu Gilead.
Osamotniony system i jego planety
To właśnie pierwszy rozdział powinien najbardziej zainteresować Mistrzów Gry. Opisano w nim sześć najważniejszych planet Układu Gilead: Avachrus, Nethreus, Ostię, Enoch, Gilead Primus oraz Charybdion. Znajdziecie tam nie tylko ogólne informacje, ale także główne gałęzie przemysłu, historię, obecne organizacje i lokalizacje oraz międzyplanetarne stosunki polityczne. Jest tego cała masa, a co najważniejsze, niemalże każda strona oferuje gotowy pomysł na przygodę. Jest ich dokładnie 30 i są one na tyle różnorodne, że na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.
W kolejnym rozdziale znajdziecie informacje o największych frakcjach osamotnionego systemu. Wśród wszystkich dwunastu są między innymi Zakon Uświęconej Tarczy, Eklezjarchat Enoch, czy orcze Krwawe Topory! i opętanych Chaosem Zdrajców z Wyrwy. Każdą z frakcji opisano z uwzględnieniem ogólnego zarysu i przyświecającego jej celu, wyszkolenia zapewnianego członkom, politycznych planów, relacji z innymi frakcjami oraz obowiązków i ograniczeń, których członkowie frakcji muszą przestrzegać. To, podobnie jak poprzedni rozdział, prawdziwa kopalnia inspiracji zarówno dla MG jak i Graczy.
Dwa pierwsze rozdziały w świetny sposób uzupełniają wiedzę nabytą podczas lektury podręcznika podstawowego. Mało tego, pozwalają spojrzeć na Gilead z nieco szerszej perspektywy, dzięki czemu łatwiej jest zrozumieć wszystkie sojusze i konflikty.
Osamotniony system i jego Patroni
W trakcie eksploracji Układu Gilead bohaterowie mogą spotkać wpływowych Patronów, którzy z najczęściej tylko sobie znanych powodów mogą być zainteresowani zleceniem im mniej lub bardziej wymagających zadań. Opisano ich w trzecim rozdziale. Znalazło się tu miejsce dla jedenastu z nich, a każdy reprezentuje opisane w drugim rozdziale frakcje. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli napiszę, że ponownie możecie liczyć na pokaźną dawkę pomysłów na przygody. Znajdziecie tu bowiem nie tylko informacje o samym Patronie, ale także kogo mógłby chcieć wynająć i jakie przykładowe misje zlecić.
Nowe Gatunki, Archetypy i ekwipunek
Kolejny, czwarty rozdział, traktuje o nowych Gatunkach, Archetypach oraz broni i ekwipunku.
Osamotniony System oferuje trzy nowe Gatunki. Szczuraki są „czterdziestkowym” odpowiednikiem halflingów z Warhammera Fantasy. Znacznie drobniejsi od ludzi, ale że dużo większym apetytem, są doskonałymi strzelcami wyborowymi. Szczuraki doskonale radzą sobie z przenikaniem niepostrzeżenie na tyły nieprzyjaciela. Z kolei Ogryni są przerośniętymi humanoidami i niskim intelekcie. Świetnie sprawdzają się w przeprowadzaniu brutalnych natarć, służąc często w roli ciężko opancerzonych taranów, rozbijających obronę wroga. Ostatnim nowym Gatunkiem są Krootowie. Sensem ich życia jest poszukiwanie potężnego wroga, którego następnie chcą pożreć, aby wchłonąć jego moc i ewoluować. Tym sposobem w całym Układzie można spotkać przeróżnych przedstawicieli tego Gatunku. Ich wygląd i umiejętności zależą od tego, kogo do tej pory pokonali, a następnie zjedli. Oczywiście każdy Gatunek ma swoje mocniejsze i słabsze strony.
W dalszej części rozdziału opisano 20 nowych Archetypów, w tym dedykowane nowym Gatunkom. Wielka szkoda, że jest ich tylko cztery. Po jednym dla Szczuraków i Krootów oraz dwa dla Ogrynów. Autorzy mogliby się pokusić o przynajmniej dwa na każdy z nowych Gatunków. Pozostałe Archetypy dostępne są dla ludzi oraz Astartes, a co najważniejsze: także dla postaci 1-poziomowych. Jest wśród nich kilka bardzo ciekawych, nie tylko pod kątem mechaniki.
Na końcu rozdziału opisano nowy oręż i ekwipunek. Znajdziecie tu broń do walki wręcz, dystansową oraz granaty. Do tego dochodzą pancerze i wyposażenie. Wszystko ładnie opisano i podsumowano w tabelkach, ale nieco zabrakło ilustracji poszczególnych broni i ekwipunku. Znalazło się miejsce dla sześciu nowych augmentacji oraz dyscypliny Kronikarstwa, która oferuje sześć różnorodnych mocy.
Przedsięwzięcia
Ostatni, piąty, rozdział zatytułowano „Przedsięwzięcia”. Znajdziecie tu pomysły na to, co bohaterowie mogą robić w przerwach między przygodami. MG może wykonać rzut k66 i wylosować jedno z szesnastu Wydarzeń, które mogą wystąpić w międzyczasie. Co ciekawe, wszystkie da się z pełnym powodzeniem wykorzystać jako zalążki większych przygód. To na początek. Sami Gracze mogą zadeklarować różne działania, na potrzeby których autorzy stworzyli osobną mechanikę. Pomysł fantastyczny, ponieważ pozwala nie tylko na wzbogacanie życiorysu postaci, ale przygotowanie jej do kolejnych kampanii. Okazuje się bowiem, że wypełnianie frakcyjnych obowiązków gwarantuje rozmaite bonusy w przyszłości. Przedsięwzięcia to narzędzie wspierające narrację, a przy okazji wpływające na mechanikę. Połączenie jest więc idealne.
Podsumowanie
Copernicus Corporation jak zwykle nie brało jeńców, jeśli chodzi o jakość wykonania. Twarda oprawa, gruby papier i solidne szycie sprawiają, że obcowanie z podręcznikiem jest bardzo przyjemnym doznaniem. Znalazłem drobne błędy, jak chociażby odnośnik do strony, na której miały znajdować się Archetypy dostępne dla nowych Gatunków (podano nr 92, zamiast 100, przyp. red.), ale można je policzyć na palcach jednej ręki.
Osamotniony system to jeden z najlepszych suplementów, jakie miałem w rękach. Znajdziecie w nim samo „mięso”, w dodatku podane w niezwykle smakowitej formie. Jeśli wsiąknęliście w mroczny świat Wrath & Glory, koniecznie sprawdźcie ten dodatek. Nie zawiedziecie się