Operator T‑Mobile przy współpracy z dostawcą platformy i kontentu Play Giga rozpoczął testy grania w architekturze EDGE Computing, czyli nowej koncepcji architektury chmury obliczeniowej.
Celem testów jest zbadanie postrzegania różnic pomiędzy graniem z wykorzystaniem technologii LTE a graniem na EDGE Computing.
W rozpoczętym 24 maja badaniu bierze udział około 40 studentów z Krakowa, fanów grania online. Testerzy otrzymują mobilny router oraz dostęp do katalogu gier, który składa się z 20 tytułów, m.in. Rise of the Tomb Rider, Ryse: Son of Rome, NBA 2k18, czy Batman: Arkham City.
Część użytkowników będzie korzystała z dostępu do platformy game streaming przez publiczną sieć LTE T‑Mobile, a część przez specjalnie w tym celu zbudowaną, wydzieloną, prywatną sieć LTE, niedostępną dla użytkowników spoza grona testerów (tzw. sieć kampusową).
Edge Computing to nowa koncepcja architektury chmury obliczeniowej. Serwery nie są już umieszczane w odległych, scentralizowanych Data Center, ale „na krawędzi” sieci komórkowej, blisko użytkownika końcowego oraz miejsca generowania danych. Taka zmiana znacząco zmniejsza opóźnienia w komunikacji z serwerem (Low Latency Networks) oraz odciąża łącza internetowe, co poprawia jakość usług wrażliwych na zakłócenia, przede wszystkim gier sieciowych i transmisji wideo. EDGE Computing oraz wydzielone zasoby w sieci LTE pozwalają też budować rozwiązania spełniające wyjątkowo wysokie standardy bezpieczeństwa i umożliwiające zarządzanie parametrami jakości usług (Quality of Service, QoS).
Projekt testów bazuje na infrastrukturze, doświadczeniu oraz kompetencjach zdobytych w programach Low Latency Prototyping oraz 5G Prototyping Program prowadzonych przez hub:raum w Krakowie.
Docelowo Edge Computing w połączeniu z siecią 5G znajdzie zastosowanie w takich branżach jak cyfrowa rozrywka i wirtualna rzeczywistość oraz profesjonalnych dziedzinach z pogranicza robotyki, autonomicznych pojazdów i dronów.
Ciekawe, co z tego wyjdzie…