Conan Barbarzyńca – recenzja suplementu

Conan Barbarzyńca recenzja

Conan Barbarzyńca jest najnowszym suplementem do gry fabularnej Conan: Przygody w erze niewyśnionej, wydanym nakładem Copernicus Corporation. Dzięki niemu będziecie mogli lepiej poznać Asgard, Vanaheim, Hyperboreę oraz Cymmerię. 

Uwielbiam przewodniki geograficzne. Szczególnie takie, które nie tylko opisują kulturę i obyczaje mieszkańców danego regionu, ale także podrzucają gotowe lokacje oraz ciekawe pomysły na przygody. Właśnie takim dodatkiem jest Conan Barbarzyńca.

Conan Barbarzyńca – zawartość podręcznika

Całość zamyka się w 130 stronach, które podzielono na wstęp i osiem rozdziałów. Wstęp to krótkie wprowadzenie do podręcznika oraz skrótowy opis poszczególnych rozdziałów. 

Pierwszy z nich zatytułowano “Postacie barbarzyńców”. Znajdziecie w nim cztery kasty barbarzyńców, a wraz z nimi nowe talenty kastowe. Tych drugich jest pięć i w mojej opinii nie są warte większej uwagi, ponieważ niewiele wnoszą do rozgrywki. Może poza Wygnaniem, które wpływa na Hulanki, które działają nieco inaczej podczas barbarzyńskich przygód. Dla każdej z kast stworzono tabelę historii. W zasadzie wszystkie są ciekawym tłem dla tworzonych postaci, a przypisane do nich zaszłości pozwalają odzyskiwać punkty Losu. Muszę przyznać, że bardzo spodobały mi się wszystkie propozycje autorów. Chcąc na szybko stworzyć postać macie gotowe aż 24 pomysły. W dodatku ciekawe. Bomba. 

Conan Barbarzyńca - postacie

Idąc dalej znajdziecie cztery nowe Archetypy: Barda, Łowcę niewolników, Łupieżcę oraz Myśliwego. Wszystkie oferują inne przewagi, aczkolwiek drugi wydał mi się najmniej ciekawy. Z kolei Łupieżca średnio nadaje się do drużynowego grania, no chyba, że scenariusz skupia się na motywie grabieży.

Pojawiają się też dwa nowe typy usposobienia i wykształcenia postaci. Jakby tego było mało, na potrzeby dodatku stworzono alternatywną tabelę historii wojennych, która bardziej pasuje do realiów opisywanych w suplemencie krain. Oczywiście są też nowe imiona, rzeczy osobiste, czy pochodzenie posiadanej broni. Dzięki kilku tabelom można w łatwy sposób urozmaicić swojego bohatera.

Nowe Talenty

Znalazło się również miejsce dla dwóch nowych drzewek talentów: barda oraz berserka. Drzewko barda podzielono na trzy różne ścieżki: Gładysza, Szachraja oraz Mędrca. Po samych nazwach łatwo się domyślić, jakiego rodzaju talenty oferują. Muszę przyznać, że są ciekawe ze względu na przewagi, jakie oferują. Za przykład niech posłuży Talent Odwagi!, dzięki któremu sojusznicy barda mogą zwiększyć swoją Redukcję z Odwagi o jego wartość Wyszkolenia z Przekonywaniu. Bardzo przydatne.

U berserka sytuacja wygląda tak, same talenty są bardzo ciekawe i idealnie pasujące do nazwy drzewka, ale z jednym jest spory problem: może narobić więcej szkód niż pożytku. Chodzi o Berserkergang. Działa on tak, że po przyjęciu 1 poziomu Zmęczenia postać wpada w Szał. Dzięki temu do wszystkich ataków zyskuje się 1 punkt Impetu. Problem w tym, że Mistrz Gry wydając 2 punkty Fatum może sprawić, że bohater pod wpływem Szału zaatakuje najbliższą postać, nawet towarzysza. Mało tego, będąc ogarniętym szałem trzeba zrobić wszystko, aby w każdej rundzie zaatakować przeciwnika. Jedynym sposobem na zakończenie Szału jest ukończenie Koszmarnego (T4) testu Opanowania. Poziom trudności spada do Trudnego (T3), jeśli w ostatniej rundzie bohater zaatakował sojusznika lub postać niezależną. Dość łatwo można sobie wyobrazić, jak wygląda to w praktyce. Jakby tego było mało, w drzewku berserka jest też Talent Drużyna, który pozwala “zarażać” Szałem innych. Wyobraźcie sobie walkę, w której udział bierze pięciu ogarniętych Szałem barbarzyńców… Sytuację ratuje nieco Talent Wilcze ślepia, dzięki któremu będąc w Szale bohater jest w stanie odróżnić wrogów od sojuszników. Niestety działa on tylko na berserka, a nie jego kompanów w Szale. 

Końcówkę pierwszego rozdziału poświęcono na typowe dla barbarzyńców broń i ekwipunek oraz środki transportu, a konkretniej vanaheimskie okręty. Miły, aczkolwiek bardzo skromny element.

Conan Barbarzyńca mapy

Conan Barbarzyńca – przewodnik geograficzny

Rozdział drugi – Przewodnik geograficzny – jest najbardziej obszerny i jednocześnie, w mojej opinii, najciekawszy. Wstęp to krótki rys historyczny Krain Północy sprzed i po Kataklizmie. Świetna sprawa, ponieważ pozwala lepiej zrozumieć relacje pomiędzy mieszkańcami poszczególnych rejonów. Dalej opisano szczegółowo każdą z krain. Na pierwszy ogień poszła Cymmeria, czyli ojczyzna Conana. Później są Nordheim, czyli Asgard i Vanaheim. Na końcu opisano Hyperboreę. Opis każdej z krain zawiera nie tylko informacje o jej mieszkańcach i ich obyczajach, ale także piękne mapy regionu oraz przykładowej osady. Niezwykle ciekawe są fragmenty poświęcone interesującym miejscom. Znajdziecie tam sporo pomysłów nie tylko na urozmaicenie perypetii bohaterów, ale także na całe przygody.

Fajnie sprawdzają się swoiste generatory wiosek. Dla każdej z krain dostępny jest mini generator w postaci tabeli z cechami szczególnymi. Dla przykładu, w przypadku wioski nordheimskiej może to być fakt, że przywódca wioski niedawno zginął i  mieszkańcy pogrążeni są w żałobie. W dodatku okazuje się, że wioska leży w miejscu mocy. Pomysł na ciekawą scenę sam pcha się do głowy, prawda?

Conan Barbarzyńca spotkania

Zdarzenia, Mity i magia oraz spotkania

W trzecim rozdziale opisano rozmaite wydarzenia kształtujące życie mieszkańców północnych krain. Wiece, zgromadzenia, wędrówki, czy wreszcie bitwy morskie i najazdy. Na zaledwie 11 stronach znajdziecie ciekawe opisy wydarzeń oraz to, jak wpływają na mechanikę gry. Świetna sprawa, która bez wątpienia doda Waszym sesjom niezwykłego klimatu, a przy okazji umożliwi rozegranie nie tylko emocjonujących scen, ale nawet przygód. Interesujący jest Thing, czyli jedno z największych dorocznych wydarzeń, podczas których ludzie nie tylko świętują, ale – przede wszystkim – ustalają nowe kontrakty handlowe, czy negocjują warunki dotychczasowych. Wymienia się tu też wieści ze świata oraz rozstrzyga różne spory.

Opisano w tym rozdziale również migrację, czyli typową wędrówkę w celu znalezienia nowego miejsca na założenie osady. Szczerze mówiąc, nie porwał mnie ten fragment. Bardzo dobrze wypadły natomiast wyprawy łupieżcze oraz bitwy morskie. Świetny dodatek, dzięki któremu jeszcze mocniej poczujecie awanturniczy klimat tego systemu. Co najważniejsze, mechanika zaproponowana w suplemencie dobrze sprawdza się w praktyce.

Kolejny rozdział traktuje o bogach i delikatnie zahacza o magię. Sporo tu ciekawych informacji nie tylko o Cromie, ale także Ymirze i jego córkach oraz Perunie i Weles. Znalazło się też miejsce na różne krwawe obrzędy (pożeranie serc rządzi!) oraz ciekawych zjawisk jak Zorza Polarna.

Conan Barbarzyńca bestiariusz

Rozdział piąty, Spotkania, to nic innego jak bestiariusz. Znajdziecie tu opisy nie tylko typowych Postaci Niezależnych, które mogą stanąć na drodze Waszych śmiałków, ale także rozmaite bestie czekające na Was w swoich leżach. Począwszy od dzika, przez Śnieżną małpę, a na potworach rodem z koszmarów, takich jak nieumarły Draugr, kończąc. Mistrz Gry ma w czym wybierać. Rozdział kończą opisy sławnych postaci, jak np. vanaheimski wódz Bragi Niekochany, czy asgardzki jarl Wulfhere. Każda z tych postaci posiada własną historię, a także motywację. Świetna sprawa, podobnie jak wspomniane wyżej wydarzenia, urozmaicająca rozgrywkę.

Śladami Conana

Następny, bardzo krótki rozdział, to opis samego Conana. Znajdziecie tu pełną historię jego żywota oraz pełną kartę postaci. Możliwość spotkania tego legendarnego herosa byłaby dla Graczy bez wątpienia nie lada gratką.

W rozdziale siódmym opisano barbarzyńskie obyczaje. W dużym skrócie, jest to fragment poświęcony temu, jak powinno rozgrywać się kampanie dla barbarzyńskich postaci. Porady są o tyle istotne, że dzięki nim znacznie łatwiej będzie Wam stworzyć charakterystyczny dla tych krain klimat. Podręcznik oferuje kilka pomysłów na kampanię, jak chociażby “Garstka zaufanych”. Planując kampanię warto postawić sobie wspólnie kilka pytań i odpowiedzieć na nie jak najbardziej szczegółowo. Komu służycie? Kim jesteście? Za co walczycie? To tylko kilka wybranych. Można też wybrać się na piracki rajd, czy krzewić swoją wiarę wśród innych ludów.

Dalej opisano też barbarzyńskie obrzędy i zwyczaje, w tym sławny rytuał przejścia. Ponownie, jest to ciekawy pomysł na całą przygodę, jeśli odpowiednio się to wszystko zgra z drużyną. Próba ma bowiem kilka etapów, co pozwala na stworzenie bardzo ciekawych scen. Znalazło się tu również miejsce na gry i zabawy oraz opis sztuki wojennej. Znajdziecie tu sporo informacji o tym, jak toczone są bitwy na ziemiach północy. Nie do końca widzę miejsce w sesji na tę mechanikę, ale może to wynika ze stylu mojego prowadzenia. Na samym końcu rozdziału opisano hulanki, które mają tu zupełnie nowe tabele, znacznie lepiej pasujące do klimatu. To w sumie 39 różnych zdarzeń, które bardzo urozmaicą Wasze przygody.

Conan Barbarzyńca kampania

Ostatni rozdział poświęcono bohaterce ery hyboryjskiej – Ali. To postać niezależna stworzoną przez osobę wspierała kampanię promocyjną systemu na Kickstarterze. Nie do końca rozumiem dlaczego nie wylądował w tym rozdziale też Conan, ale cóż… Wracając do samej bohaterki: fajna BN, można ją wrzucić gdzieś do Waszych sesji.

Podsumowanie

Jeśli szukacie nowych pomysłów na ciekawe przygody w systemie Conan: Przygody w erze niewyśnionej, trudno o lepszy dodatek, niż Conan Barbarzyńca. Znajdziecie tu mnóstwo ciekawych pomysłów na postaci, potwory, miejsca, a nawet całe przygody. Polecam. Bardzo!

Adam to ustatkowany gracz z krwi i kości. Mąż, ojciec, a także wieloletni miłośnik elektronicznej rozrywki w formie wszelakiej. Gry wideo traktuje jako coś znacznie powyżej zwykłego hobby, wynosząc je ponad inne pasje – muzykę i książkę – dostrzegając jednocześnie, jak wiele mają one wspólnego z innymi sferami jego zainteresowań.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML i artrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*