Tak powstaje 8874 – wywiad z Tomaszem Górą

Tomasz Góra

Tomasz Góra to z zawodu grafik i montażysta. Z zamiłowania programista-amator, który niczym cząstka neutrino, postanowił stworzyć coś z niczego. A w zasadzie jedynie z chęci promowania regionu, w którym mieszka. Dzisiaj opowiada nieco więcej o swoim debiutanckim projekcie jakim jest gra 8874.


Ustatkowany Gracz: Najpierw chcielibyśmy dowiedzieć się nieco o tle produkcji. Z tego, co nam wiadomo, przy 8874 nie pracuje przesadnie liczny zespół…

Tomasz Góra: To prawda. Na tę chwilę składaniem gry w całość, mechaniką, skryptami, grafiką zajmuję się samemu.

Produkcją muzyki oraz efektów dźwiękowych zajmuje się Dariusz Miziarski wraz z Agnieszką Subocz, której głos wykorzystany został do wokaliz oraz Maciej Goliasz. Od strony muzycznej wspiera nas jeszcze Radosław Kochman oraz Robert Augustyn, który jest głosem lektora / Umbry – jednej z postaci występującej w grze. Dodatkową pomoc stanowi fotograf Marcin Jagiellicz, który użyczył swoich zdjęć do wykorzystania w grze, a także Paweł Górecki – muzyk i poeta pochodzący z Wałbrzycha, który jest autorem wierszy na temat okolicznych legend, a które gracz odnajdzie spisane na kartkach w trakcie gry. Pomogą one spiąć fabułę w całość.

Ustatkowany Gracz: Czy mógłbyś przybliżyć nieco proces powstawania ostatecznego wyglądu gry? Co zainspirowało Cię do umiejscowienia akcji 8874 w Wałbrzychu?

Tomasz Góra: Większość osób biorących udział w produkcji pochodzi z Wałbrzycha i okolic. Wbrew panującym jeszcze niestety stereotypom, jest to bardzo interesujące miejsce – miasto położone malowniczo pośród gór, kolorowe i różnorodne, ale mające także swoją mroczniejszą, ciemniejszą historię. Miasto kontrastów z ludźmi dotkliwie doświadczonymi w przeszłości przez zaniedbania poprzednich włodarzy, które jednak od kilku lat konsekwentnie podnosi się z kolan. Jest to miejsce, które jednocześnie kochamy, co przełożyło się na osadzenie akcji gry właśnie tam i wypełnienie jej świata miejscami z nim związanymi, z którymi oczywiście wiążą się także elementy fabuły.

8874

Ustatkowany Gracz: Czy mógłbyś nieco bardziej szczegółowo opowiedzieć jakie rodzaje mechaniki zostały w grze zaimplementowane oraz o czym rzeczona opowiada. Po screenach i wypróbowaniu gry podczas tegorocznego Pixel Heaven jesteśmy mocno zainteresowani tłem fabularnym produkcji.

Tomasz Góra: Mechanicznie gra to przede wszystkim 2,5D przygodowy side scroller, więc dużą wagę przywiązuję do tego by samo poruszanie się bohaterem po planszy sprawiało przyjemność – ruchy takie jak bieg, chód, skakanie, przesuwanie elementów. Są to mechaniki najczęściej widoczne w grze i zależy mi na tym aby sprawiały wrażenie płynnych i możliwie jak najbardziej realistycznych. Nadal zresztą je koryguję i stale poprawiam.

Odnośnie reszty mechanik – staram się, aby historia w 8874 była opowiadana nie tylko przez dialogi z napotkanymi postaciami, ale właśnie przede wszystkim przez mechanikę. Gra, jak widać po screenach, utrzymana jest w mrocznym, eterycznym klimacie sugerującym, że postać znajduje się w innym wymiarze niż nasz rzeczywisty, lub że te wymiary przeplatają się ze sobą. Stąd też trwają prace nad przeniesieniem mechaniki śmierci bohatera do gry. Staram się uniknąć typowego ekranu informacyjnego mówiącego graczowi „PRZEGRAŁEŚ” / „ZGINĄŁEŚ”. W demie na Pixel Heaven co prawda jeszcze wykorzystywany był taki ekran, jednak było to dodane ze względu na brak czasu przed festiwalem, by zaimplementować sensownie mechanikę. Finalna wersja gry będzie rozwiązywała ten problem lepiej.

Odnośnie samej fabuły, nie chciałbym zdradzać zbyt wiele, ponieważ motyw tajemnicy jest jednym z elementów przewodnich gry, jednak mogę zapewnić, że 8874, choć zawiera sporo elementów i nawiązań do Wałbrzycha, tworzona jest w taki sposób, by każdy mógł się w niej odnaleźć i aby historia zaciekawiła ludzi niezwiązanych w żaden sposób ze wspomnianym miastem i Dolnym Śląskiem.

Ustatkowany Gracz: Co było najprostsze, a co najtrudniejsze podczas produkcji i rozwijania rozgrywki?

Tomasz Góra: To bardzo trudne pytanie. Proszę pamiętać, że jestem amatorem – tworzenie 8874 to moja pasja i projekt, który chciałem zrealizować od bardzo dawna, dla wewnętrznej satysfakcji.

8874

Na początku każda rzecz wydawała się trudna. Najłatwiej było się odnaleźć w kwestiach czysto graficznych, ponieważ jest to bezpośrednio związane z zawodem, który wykonuję na co dzień. Z biegiem czasu, zdobywając wiedzę i doświadczenie coraz więcej rzeczy wydawało się bardziej przyjaznych. Kluczem jest iść do przodu i nie poddawać się. Tworzenie gry jest akurat o tyle interesującym zajęciem, że każdy problem ma więcej niż jedno rozwiązanie. Jeśli coś taki sprawia, warto zastanowić się nad zmianą podejścia, przemyśleć czy istnieje inny sposób na osiągnięcie tego samego efektu o wiele prostszym sposobem.

Ustatkowany Gracz: Jakie niespodzianki czekają na graczy po premierze tytułu? Czy jest coś, o czym dotychczas nie mówiłeś głośno, a czym mógłbyś się pochwalić?

Tomasz Góra: Przede wszystkim gra będzie wydana całkowicie za darmo dla każdego. Rozważana jest pudełkowa edycja limitowana, jednak jeszcze za wcześnie bym mógł powiedzieć co będzie w niej zawarte. Sama gra fabularnie miesza ze sobą różne okresy historyczne oraz mity i legendy; chciałbym aby łączyła się z obecną rzeczywistością i przenosiła grę poza ekran monitora. Stąd w wielu miejscach w świecie gry znajdziemy współrzędne GPS, dzięki którym będziemy mogli odszukać te obiekty w realnym świecie, co przekłada się na dodatkowy walor turystyczny dla Wałbrzycha i okolic oraz stwarza możliwość stworzenia „gry miejskiej”.

Ustatkowany Gracz: Z czego jesteś najbardziej dumny, patrząc na całą pracę włożoną w 8874?

Tomasz Góra: Nieustannie patrzę na siebie krytycznie i chciałbym zrobić wszystko lepiej, jestem wiecznie niezadowolony z efektów swojej pracy.

8874

Najbardziej dumny jestem jednak z tego, że udało mi się pokonać niemałą drogę – dzięki 8874 na tegorocznym Pixel Heaven otrzymałem dwie nagrody Pixel Awards, byłem jurorem Zespołowego Konkursu Tworzenia Gier Komputerowych 2018 w Łodzi wraz z takimi gigantami jak Techland, CD Projekt RED oraz 11bit Studios. Drogę przepełnioną wieloma cennymi dla mnie chwilami, pozwalającą poznać ogrom pozytywnych ludzi. Taką pokazującą, że świat nie musi być szary i że można odnaleźć chwile radości w codziennej pracy.

Ustatkowany Gracz: Czy gra będzie przeznaczona tylko dla dojrzałego – zarówno wiekowo, jak i emocjonalnie odbiorcy, czy raczej młodsi gracze również będą mogli po nią sięgnąć? Oczywiście nie chodzi nam o sztywną klasyfikację wiekową PEGI, co raczej o zawarte w grze materiały.

Tomasz Góra: Gra zawiera dość ciężki klimat, jednak kierowana jest także do młodszego odbiorcy. Na pewno nie uświadczy się w niej scen brutalnych / zawierających elementy seksualne. Będą w niej za to zaimplementowane treści odnoszące się do zjawisk fizycznych i teorii naukowych, które mogą okazać się mimo wszystko niezrozumiałe dla młodszych graczy.

Ustatkowany Gracz: Na jakie platformy i kiedy finalnie zostanie wydane 8874?

Tomasz Góra: W tej chwili skupiam się wyłącznie na PC, jednak nie wykluczam wypuszczenia gry w przyszłości na inne platformy. Finalne wydanie gry planowane jest w grudniu 2018 roku lub w pierwszym kwartale 2019 roku, w zależności od tego, czy napotkamy większe problemy przy produkcji, których nie zdołaliśmy pierwotnie przewidzieć.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML i artrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*