Niedoszły prequel Portala w materiale wideo!

Jak informowaliśmy, Valve pracuje teraz hardo nad nową grą w uniwersum Half-Life o podtytule Alyx – tytuł ten ukaże się ekskluzywnie na platformy VR. Okazuje się jednak, że to nie jedyne wejście w przeszłość tego świata, jakiego podejmował się gigant.

Wiemy to dzięki LunchHouse Software, które obecnie tworzy inspirowaną kultowym Portalem grę PUNT. W ręce studia wpadł kod źródłowy projektu F-Stop, którego mechaniki będą dokumentować w serii materiałów wideo pt. Exposure. Celem projektu jest odtworzyć F-Stop – a raczej Aperture Camera – nie na podstawie spekulacji i przekazów mówionych, a oryginalnego kodu gry z błogosławieństwem samego Valve.

Dla niewtajemniczonych, F-Stop był jednym z eksperymentalnych, wewnętrznych projektów Valve. Powstał on z inicjatywy Gabe’a Newella, który ponad dekadę temu martwił się, że jego firma skupia się na wydawaniu gier kosztem innowacji. Brzmi to oczywiście komicznie w kontekście obecnego Valve, które chyba wzięło sobie słowa Newella do serca aż za mocno i przestało się skupiać na wydawaniu gier w ogóle.

F-Stop był pierwotnie projektowany jako sequel pierwszego Portala – w założeniach, każda gra w serii miała opierać się na całkowicie nowej mechanice – wywołał sporo entuzjazmu wewnątrz firmy. Jednak po roku, to podekscytowanie opadło. Mechanika oparta na klonowaniu obiektów za pomocą robienia zdjęć w perspektywie uznana została za fantastyczną, ale nieobecność tytułowych portali komplikowała tożsamość gry. Ostatecznie, koncepcję zmieniono na prequel, ale i w tej formie F-Stop się nie uchował. Część koncepcji fabularnych ostatecznie znalazła się w faktycznym Portalu 2, w tym postać Cave’a Johnsona, założyciela Aperture Science, którego szlakiem podążamy w toku fabuły.

Powyżej pierwsze wideo w serii. Resztę “dziennika archeologicznego” Exposure możesz śledzić również na stronie projektu. Prywatnie mam tylko nadzieję, że inny zawieszony projekt z Valve – In the Valley of the Gods ekipy Campo Santo, twórców Firewatch – ukaże się światu już jako gra.

Autor Jacek Wandzel

Dawniej student projektowania gier na Uniwersytecie Śląskim w Sosnowcu, przez chwilę nawet doktorant. Kurator gier wideo katowickiego festiwalu Ars Independent. Wierny fan Hideo Kojimy, Chrisa Avellone'a, Yoko Taro i Shigesato Itoiego. Podobno napisał kiedyś tekst, który miał mniej niż 13 000 słów, ale plotka ta pozostaje niepotwierdzona. Ustatkowany Gracz. Z twarzy.