Nauka poprzez zabawę, czyli Pierwsza gra

Pierwsza gra Egmont

Nie od wczoraj wiadomo, że jednym z najlepszych sposobów zachęcania dziecka do nauki jest wzbudzenie jego ciekawości i uatrakcyjnienie samego procesu poznawczego. Wydawnictwo Egmont rozpoczęło cykl Pierwsza gra, w ramach którego wydawane będą gry planszowe dedykowane najmłodszym odbiorcom.

Pierwsze dwie publikacje to Zwierzątka oraz Mniam. Obie przeznaczone są dla dzieci już od drugiego roku życia i wspomagają rozwój intelektualny i poznawczy maluchów.

Pierwsza gra – Zwierzątka

Zwierzątka jest grą, w której zabawa polega na dobieraniu kształtów i kolorów. Gracze wybierają po jednym z pięciu zwierzątek (po dwa, jeśli grają dwie osoby): biedronki, kaczki, motyla, ryby i żółwia. Każde ze zwierząt ma określony kolor i miejsce na cztery figury: kwadrat, koło, trójkąt i serce. Płytki z figurami wrzuca się do worka, a następnie gracze losują figury i sprawdzają, gdzie mogą je umieścić. Oczywiście założenie jest takie, aby uzupełnić jak najszybciej swoje zwierzątka.

Autor, Stefan Kołecki, zaprojektował niezwykle angażującą dzieci grę. Element niepewności (losowanie figur z worka), ogrom kolorów oraz prosta rozgrywka sprawiają, że Zwierzątka świetnie sprawdzą się zarówno w zabawie z 2-latkiem, jak i nieco starszym dzieckiem. Najmłodsze pociechy będą czerpały radość z obcowania z miłymi dla oka elementami i poznawaniem kolorów oraz figur, natomiast starsze będą miały szansę rozwijania umiejętności rozpoznawania kształtów przez dotyk, gdy mają dłoń schowaną w worku.

Moja 4,5-letnia córka zakochała się w tej grze. Choć doskonale zna kolory, kształty oraz zna nazwy zwierząt, świetnie się bawi gmerając w worku z płytkami o różnych kształtach mając nadzieję, że wylosuje tę w kolorze jej zwierzątka. Stara się też dotykiem rozpoznać jaki kształt ma płytka, którą trzyma w rączce.

Gra Zwierzątka ma na celu:

  • Naukę nazw kolorów
  • Naukę nazw zwierzątek
  • Naukę kształtów poprzez mowę i dotyk
  • Ćwiczenie zmysłu dotyku
  • Ćwiczenie mięśni dłoni i palców (chwytanie)
  • Rozwijanie interakcji społecznych

Grę Zwierzątka można wykorzystać też na kila innych sposobów:

  • Tak jak w instrukcji: układanie elementów na zwierzątkach (dzieci 2-3 letnie).
  • Zabawa w zgadywanie: Co jest w worku? (dzieci 3+) – dzieci z zamkniętymi oczami dotykają kształty i muszą zgadnąć co to za kształt (zabawa sensoryczna stymulująca zmysł dotyku, utrwalająca nazwy kształtów i figur).
  • Zabawa w zbiory: figury (koła-kwadraty) kolory (czerwone, zielone).

Pierwsza gra – Mniam

W mniam dzieci uczą się dopasowywania kolorów, nazw owoców i warzyw oraz liczenia. Zabawa polega na zdobywaniu płytek reprezentowanych przez owoce i warzywa w określonych kolorach: zielonym, czerwonym, pomarańczowym, żółtym i niebieskim.

Mniam ma zawsze trzy rudny, w trakcie których gracze biorący udział w zabawie rzucają kostką, następnie zabierając z umieszczonych na środku stołu koszyczków owoc lub warzywo w wylosowanym kolorze. Ponieważ barw jest pięć, na jednej ze ścian umieszczono symbol robaka, który daje możliwość zabrania dowolnie wybranego owocu lub warzywa. Jeśli na kostce wypada kolor reprezentujący pusty koszyk (ktoś wcześniej go wylosował i zgarnął jego zawartość), gracz niż zdobywa nagrody i podaje kostkę dalej. Gdy wszystkie koszyki zostaną opróżnione, gracze je uzupełniają z dostępnego stosu i zaczyna się kolejna runda. Ten z graczy, który jako ostatni zdobędzie owoc lub warzywo dodatkowo zgarnia kartonik z sokiem. Następnie wszyscy liczą zdobyte płytki, a wygrywa ten, który zdobył ich najwięcej.

Reiner Knizia stworzył ciekawą, a przede wszystkim angażującą planszówkę. Moja córka z wypiekami na twarzy rzuca kostką w nadziei na zdobycie kolejnego owocu lub warzywa. Potem głośno liczy swoje zdobycze. W trakcie zabawy pytam ją o smaki, kolory, kształty i rozmiary. Córka świetnie się bawi, a przy okazji się rozwija.

Gra Mniam ma na celu:

  • Naukę nazw owoców i warzyw
  • Naukę nazw kolorów
  • Nauka liczenia i określania ilości (ile masz, kto ma więcej)
  • Rozwijanie kompetencji społecznych

Grę Mniam można też wykorzystać na kilka innych sposobów:

  • Zabawa w smaki: wybrać charakterystyczne smakowo owoce i określać ich smak, przy czym dziecko musi wcześniej poznać smak tych owoców i nazwy smaków).
  • Zagadki smakowe: dziecko z zamkniętymi oczami próbuje różne warzywa i owoce potem musi wskazać który owoc/warzywo zjadło – elementy gry mogą służyć do zabawy w sklep.
  • Elementy gry mogą służyć do zabaw słownikowych i słowotwórczych: tworzenie liczby mnogiej gruszka – gruszki – tworzenie przymiotników pomarańcza – pomarańczowy; tworzenie zdrobnień śliwka-śliweczka –
  • Elementy gry mogą służyć do zabaw matematycznych: tworzenie zbiorów np. owoce – warzywa, czerwone-zielone.

Pierwsza gra – doskonała alternatywa dla bajek w telewizji

Jeśli jesteś rodzicem, serdecznie polecam Ci obie powyższe planszówki. Gwarantują doskonałą zabawę, a przy okazji rozwijają. To świetna propozycja na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem. Jakość wykonania stoi na bardzo wysokim poziomie, dzięki czemu nie ma obawy o szybkie uszkodzenie. Są też przystępne cenowo (w sieci da się znaleźć oferty w okolicach 30 PLN za sztukę).

Adam to ustatkowany gracz z krwi i kości. Mąż, ojciec, a także wieloletni miłośnik elektronicznej rozrywki w formie wszelakiej. Gry wideo traktuje jako coś znacznie powyżej zwykłego hobby, wynosząc je ponad inne pasje – muzykę i książkę – dostrzegając jednocześnie, jak wiele mają one wspólnego z innymi sferami jego zainteresowań.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz używać tych tagów HTML i artrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*